streda 21. septembra 2011

Moje výpisky IV.: Mario Puzo - Blázni zomierajú

Po vyše roku vám opäť prinášam ďalšiu dávku výrokov, ktoré sa mi počas čítania zapáčili, alebo zaujali. Opäť to je od môjho obľúbeného spisovateľa Maria Puzo-a. Dúfam, že poteší, poučí, zabaví.

* Každý robí chyby. Pokiaľ nie sú osudné, veľmi na nich nezáleží. Chybám sa nevyhneš.
* So ženami sa vždy musíš vyrovnať. Pravda, ak nie si kupliar alebo truľo. Zapamätaj si to, plať im stovkami.
* Rád rokujem s bystrými ľuďmi. Hlupákov sa bojím.
* Sú veci, ktoré človek nemôže, alebo by aspoň nemal robiť. (o požičiavaní peňazí)
* Je to naozaj také pochabé, nadšene si spomínať na nešťastie a opovrhovať šťastím, ktoré má človek v hrsti.
* Vy ženy sa domáhate rovnoprávnosti, a pritom nemáte predstavu, čo je to boj o moc. Vaším jediným tromfom je pohlavie a vy tú kartu ukážete svojmu protivníkovi. Odhadzujete ju. A bez pohlavia nemáte nijakú moc. Muži vyžijú bez lásky, ale nie bez sexu. Ženy potrebujú lásku a bez sexu sa zaobídu.
* Načo byť zloduchom. Nepriateľom je čas.
* Nevedno, či trest smrti pôsobí ako odstrašujúci prostriedok, ale je známe, že popravený väzeň už nikoho nezavraždí.
* Umenie pomáha ľuďom pochopiť, ako majú žiť.
* Neznášam čakanie. Nenahnevám sa, ak niekto nepríde načas, ale prečo by sa mali ľudia hnevať na mňa, že som nepočkal?
* Nikdy nikomu nehovor veci, ktoré nemusí vedieť.
* Nič nie je také zábavné, ako keď si niekto robí z človeka úplného hlupáka.
* Ak sa dve ženy milujú, je to akoby spolu štrikovali.
* Mágia - mágia, čierna alebo biela. Čary, zaklínadlá, bosorky a alchýmia. Že by naozaj hviezdy rozhodovali o našom osude? Že by naozaj nespočetné galaxie rozhodovali o našom každodennom pozemskom živote? Je to naozaj svätá pravda, že bez falošných ilúzií neviem byť šťastní?
* Vlastne všetci dospelí sú siroty. Keď dospejeme, všetci prídeme o rodičov.
* Sirota je dieťa, ktoré vyrastá bez rodičov a často nemá ani pokrvných príbuzných. Dospelý človek nie je sirota. Je to podliak, ktorému sú rodičia na ťarchu, lebo ho otravujú a už ich nepotrebuje.
*  Pravda je už taká - nikto nemôže ľúbiť pravdu. A predsa ja neviem žiť bez úsilia o vlastnú pravdivosť. Iste, aj klamem, ale len vtedy, keď je to dôležité, a potom, keď usúdim, že nadišla správna chvíľa, vždy sa priznám, že som klamala. A tu sa všetko zamotáva.
* Smrť nám môžu privodiť len tí, ktorých najväčšmi milujeme a len pred nimi sa musím mať na pozore. Nepriatelia nám nikdy nemôžu ublížiť. A bratova cnosť vyvierala z toho, že sa nebál ani nepriateľov, ani tých, ktorých miloval. Tým horšie pre neho. Cnosť je sama osebe odmenou, a blázni sú tí, čo zomierajú.
* Za tie peniaze by mohlo aj rozmýšľať.
* A začalo mi vŕtať v hlave, či ten pochabý romantizmus ľúbostných básni a románov má nejaký vedecký podklad, či je pravda, že miniatúrne bunky v tele človeka sa stretnú s osobou opačného pohlavia, ktorá má také isté bunky, a tie bunky na seba reagujú. Vraj to nesúvisí so silou, so sociálnym postavením, ani s inteligenciou, nesúvisí to s cnosťou či s hriechom, jednoducho ide o vedeckú reakciu podobných buniek. Aké ľahké by potom bolo pochopiť mágiu lásky.
* Môžeš stratiť vieru vo všetko, v náboženstvo i v Boha, v ženy i v lásku, v dobro i zlo, vo vojnu i mier. V čokoľvek. Ale pravdepodobnosť zostane pravdepodobnosťou.
* Len takto sa dá žiť. Musíš v živote rátať s pravdepodobnosťou. Ináč by sa nevyplatilo žiť. Nikdy na to nezabudni! Nech by si v živote robil čokoľvek, dbaj na zákony pravdepodobnosti.
* Pozri, ja netvrdím, že som múdrejší než ty, tvrdím iba toľko, že mám väčšie šťastie.
* Dal by som dokopy nejakú zálesácku kapelu s nejakým náboženským názvom. Páči sa mi, že vo viere sú takí skromní a vo všednom živote takí čulí a hrdí. Sú ako cvičené opice. Nevedia si dať do súvisu svoje skutky s následkami. Napríklad tí streštení Židia v Izraeli. Vo sviatok tam nesmú premávať autobusy ani vlaky, ale bojujú s Arabmi. A potom tí Makaróni s tým ich pápežom. Keby som tak ja rozkazoval vo Vatikáne. Vyhlásil by som heslo "Každý kňaz nech je zlodejom". To by bolo naše heslo. A náš cieľ. Lenže s katolíckou cirkvou je ten problém, že tí poctiví kňazi, by to všetko zbabrali.
* Aj umenie má svoje hranice.
* Všetko sa začína a končí sexom. Len kvôli sexu sa vyplatí žiť. Všetko ostatné je humbug, podvod a obyčajný nezmysel.
* Vieš, v týchto moderných časoch je najstrašnejšie to, že všetci zomierame v posteli sami. Keď si v nemocnici a celá rodina je okolo Teba, nikto sa neponúkne, že si ľahne k zomierajúcemu do postele. Keď si doma, ani tvoja žena si neľahne k Tebe, ak zomieraš.
* Život je komický a nič nie je smiešnejšie ako láska v čase. Ale ozajstný majster mágie vie divákov súčasne  rozosmiať i rozplakať. Smrť, to je čosi iné. O smrti nebudem nikdy žartovať. Na tú som krátky. Podobne ako smrť, láska je úmorná, detinská, hoci muži veria viac na lásku ako na smrť.
* No pravda je taká, že iba ženy vedia muža urobiť nešťastným, a robia ho nešťastným už od kolísky. To môže potvrdiť väčšina mužov. A nič sa proti tomu nedá robiť.
* Život sa vždy usiluje zraziť človeka k zemi.
* Život sa vždy stavia človeku do cesty.
* Pravdepodobnosť rozhoduje v živote, ale aj v hre. Rozdrví človeka na prach.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára